Ekologiskt & ansvarsfullt

Fri frakt för ordrar över 4000 SEK

Valuta: SEK

Konsumentundersökning 2023 (3 min läsning)

Varför är det viktigt för dagens företag att ta ansvar kring hållbarhet?

Dagens konsumenter vill leva mer ansvarsfullt och hållbart.

En studie från 2021, som omfattade 22 länder, visade att över hälften av konsumenterna blivit mer miljömedvetna under COVID-19-pandemin. Detta skifte berodde delvis på det tillfälliga avbrottet i konsumtionsvanor, som fick många att reflektera över sina värderingar och köpmönster. Denna trend, som redan vuxit sig stark under flera år, fick ytterligare fart under pandemin, och konsumenter föredrar nu att spendera sina pengar på ansvarsfulla och miljövänliga lösningar.

En nyligen genomförd studie visade att 84,6% av kvinnorna som går till frisörsalong önskar att deras frisör använder ansvarsfulla och miljövänliga produkter, om de fungerar lika bra som de nuvarande produkterna. Lyckligtvis har kraven från dagens ansvarsfulla konsumenter inneburit att det inte längre finns något behov av att kompromissa med en produkts prestanda när valet är ekologiskt.

Eftersom det i takt med det ökade intresset från konsumenterna också dykt upp fler valmöjligheter än någonsin när det gäller produkter och tjänster, är det viktigt för frisörsalonger att både erbjuda hållbara produkter, samt att göra vad de kan för att bevara en stark kundlojalitet. Transparens från salong och leverantör är avgörande för att skapa förtroende. Det handlar om att undvika greenwashing, vilket istället kan påverka konsumenternas tillit negativt. Enligt studier är följande brister mest sannolikt att få konsumenter att byta frisör:

  • Svagt engagemang för miljöfrågor (84% av respondenterna)
  • Vilseledande löften om miljöfrågor (81% av respondenterna)
  • Dålig kundservice (80% av respondenterna)

Bristande ansvar i miljöfrågor är alltså den största orsaken till att konsumenten väljer att gå till en annan salong, till och med vanligare än dålig kundservice! Genom att ta hänsyn till miljö- och hållbarhetsfrågor kan salonger inte bara öka kundlojaliteten utan också påverka samhället positivt.

Företagens positiva roll i samhället

Hur kan frisörsalonger stödja sina kunder i att konsumera enligt sina värderingar och samtidigt främja hållbarhetsmål på samhälls- och global nivå? Företag kan göra ekologiska och hållbara produkter och tjänster till en självklarhet – det nya normala. Ta till exempel engångssugrör. För några år sedan var plastsugrör standard i takeaway-drycker, men från 2021 förbjöds de enligt ett EU-direktiv. Många företag hade redan bestämt sig för att sluta erbjuda dem, och plastsugrör försvann nästan helt från gatorna innan 2020.

Detta exempel visar att tillsammans kan företag skapa ett nytt normaltillstånd. Och efterfrågan är tydlig! Faktum är att 85% av konsumenterna har ändrat sitt köpbeteende till att vara mer miljövänligt de senaste 5 åren, och var fjärde konsument har gjort en omfattande livsstilsförändring.

Kundens engagemang belönar företagets hållbarhetsinsatser

Utöver att vara en kraft för det goda i samhället, ger den tid och energi som läggs på hållbarhet en positiv effekt på salongens kundflöde. Enligt studier hävdar cirka 95% av unga vuxna att de är lojala mot företag vars värderingar stämmer överens med deras egna. Den medvetna konsumentens inflytande är tydligt även i skönhetsindustrin: medan gröna kemiprodukter just nu utgör endast cirka 15% av marknaden, står de för över 60% av marknadens tillväxt.

Vilken typ av kund köper ansvarsfulla och ekologiska produkter?

Studier visar att konsumenter som är intresserade av ansvarsfull och ekologisk kosmetik ofta är välutbildade och förmögna. Ekologiska värderingar är generellt viktigare för kvinnor än för män. Urbana stadsdelar, Millennials och Generation Z är framträdande bland medvetna konsumenter. Åtta av tio konsumenter anser att miljömässig hållbarhet är viktigt, och för varannan konsument är det en av de viktigaste värderingarna vid val av produkter och tjänster. Övergången till grönare konsumtionsvanor påverkar dock hela samhället.

”Hållbara kosmetiska produkter är nu det nya normala, och vi ser det som vårt mål att underlätta skönhetsindustrins omställning till hållbara och ekologiska affärsmetoder,” säger Sharon Forbes, grundare av Greenlips Beauty.

Källor: IRO Research Vastuullisten ja ekologisten hiustuotteiden käyttö kampaamoissa 2023, GlobeScan Healthy and Sustainable Living Highlights 2022, NYU STERN Sustainable Market Share Index 2022, GWI CSR Report 2021, Simon Kucher Global Sustainability Study 2021, Yotpo Brand Loyalty Study 2022, Accenture Life Reimagined 2022, Forrester The New Green Consumer 2022, PwC Consumer Insights Survey 2021, Spring Wise Next Generation Trends 2022

Presentkort som använts för ditt inköp.