Greenwashing vs. Äkta Hållbarhet inom Skönhetsindustrin (4 min läsning)
I takt med det ökade intresset för hållbarhet, så kommer det tyvärr också mer vilseledande marknadsföring som försöker få produkter eller varumärken att framstå som mer miljövänliga än vad de egentligen är. Här får du tips hur du undviker att falla för greenwashing, så att du kan känna dig trygg med att du gör ett genuint hållbart val.
Tänk dig att du just köpt en ny kosmetikprodukt som lovades vara naturlig och miljövänlig. Du känner dig nöjd med ditt ansvarstagande val – tills du upptäcker att den innehåller skadliga kemikalier eller är tillverkad någon annanstans än utlovat. Du har just fallit offer för greenwashing.
Greenwashing är ett stort problem i skönhetsbranschen. Många företag använder vilseledande marknadsföring för att få sina produkter att verka mer miljövänliga än de verkligen är för att tilltala konsumenten bättre. Detta kan tyvärr istället skada återförsäljarnas rykte, när löftena till konsumenten inte uppfylls.
Hur kan du som salongsägare veta att du väljer verkligt hållbara produkter - fria från greenwashing?
Greenwashing kan dölja sig bakom uttalanden som:
"Miljövänlig":
Kan vara missvisande om tillverkningsprocessen inte är helt miljövänlig.
"Naturliga ingredienser":
Produkten kan innehålla naturliga ingredienser men också syntetiska och skadliga kemikalier.
"Inga skadliga kemikalier":
Detta påstående kan vara vagt, eftersom "skadliga" kemikalier kan betyda olika saker för olika personer.
"Ekologisk":
Etiketten kan säga "ekologisk", även om endast vissa ingredienser är certifierade ekologiska.
"Tillverkad i Sverige":
Kan antyda att hela produkten är tillverkad i Sverige, även om endast delar av tillverkningsprocessen sker där. Råvaror kan fortfarande vara importerade.
"Ansvarsfull produkt":
Kan vara vagt utan tydliga definitioner.
"Vegansk produkt":
Vegansk innebär att inga ingredienser från djur används, men det betyder inte nödvändigtvis att produkten är miljövänlig.
Transparens och ärlighet som grund för förtroende
När du använder dessa uttryck är det viktigt att kunna lita på att de är sanna och stöds av tydliga bevis. Transparens och ärlighet är avgörande för att bygga förtroende med din leverantör, vilket i sin tur även stärker relationen till dina kunder.
Vem kan konsumenter lita på?
Kunderna betyder mycket för professionella frisörer. Frisörer strävar efter att ge sina kunder friskt och vackert hår, och samtidigt bästa möjliga service. Eftersom branschen är bred och lagstiftningen kring miljövänliga lösningar ofta är bristfällig, vilar ansvaret på salongsägare och frisörer att säkerställa att alla påståenden om produkterna är sanna och stöds av faktiska bevis.
Kommande lagändringar
Europaparlamentet arbetar med att uppdatera reglerna för kommersiella metoder och konsumenträttigheter för att stärka skyddet, värna om miljön och främja en cirkulär ekonomi. En central del av reformen är att förbjuda greenwashing. Nu är det en bra tid att granska vad dina påståenden baseras på och säkerställa att de är korrekta. Läs mer om förberedelserna här.
Checklista för sanningsenlig kommunikation
Hur kan du som företagare undvika att oavsiktligt eller indirekt delta i greenwashing? Använd dessa steg för att säkerställa att de produkter du använder och säljer verkligen är som de påstår sig vara:
1. Läs noggrant på etiketterna: Var uppmärksam på vaga och överdrivna påståenden som "miljövänlig", "naturlig", eller "grön". Dessa termer är ofta oreglerade och kan användas utan bevis.
- Leta efter en pålitig certifiering från oberoende organisationer, som
COSMOS-standard som alltid är transparent och reviderad av en tredje part. - Tänk på att kolla om certifieringen täcker hela produktlinjen eller bara en specifik produkt eller ingrediens.
- En enkel sak att kolla, om ett kosmetikmärke hävdar att det är naturligt, kontrollera alltid naturlighetsprocenten på produktetiketten.
- Tänk också på att kolla om ingredienser som inte framhävs i marknadsföringen också följer hållbarhetsprinciper!
2. Kolla efter konkreta bevis och transparens: Företag som verkligen bryr sig om hållbarhet är ofta öppna med sin information.
- Har företaget ett öppet och transparent rykte?
- Har företaget alltid varit transparent i sin kommunikation?
- Leta efter detaljer om var produkterna tillverkas, hur ingredienserna utvinns, och vilka åtgärder företaget vidtar för att minska sin miljöpåverkan.
- Kolla att påståendena har understöd av konkreta bevis eller forskning. Transparens är ett tecken på äkthet. Till exempel hjälper B Corp-certifiering att bedöma ansvarstagandet genom hela produktionskedjan.
3. Granska företagets övergripande hållbarhetsarbete: Greenwashing kan vara ett sätt för företag att avleda uppmärksamheten från sina mindre hållbara metoder. Var skeptisk till små förändringar som marknadsförs stort. Om ett företag gör mycket reklam för en mindre miljövänlig förbättring, som att byta till delvis återvunnet material, men samtidigt ignorerar större problem, kan det vara greenwashing.
- Är företaget engagerat i kontinuerlig förbättring i miljöfrågor?
- Hur svarar företaget på ny eller allmänt tillgänglig information? Strävar det efter att förbättra sina metoder eller maximera vinster?
4. Forskning och faktakontroll: Ta dig tid att göra egen forskning. Läs recensioner, granska rapporter och undersök vad andra källor säger om företaget och dess produkter.
5. Tillgänglighet till ansvariga personer
Kolla om företagets ansvariga personer kan identifieras och kontaktas. En personlig kontakt med de som står bakom produkterna ger både ett starkt förtroende samt en länk till att kunna få svar på de frågor du, eller dina kunder, kan komma att ha.
Tack för att du bryr dig!
Tillsammans kan vi göra skönhetsindustrin mer hållbar och ärlig. Ju fler som lär sig om äkta hållbarhet, desto svårare blir det för företag att vilseleda konsumenter. Med en ökad kunskap kan vi både undvika greenwashing och bidra till en bättre miljö samt ökat välbefinnande.
På Greenlips Beauty vill vi göra det enkelt och tryggt för dig som salongsägare och frisör att välja geniunt hållbara lösningar. Därför granskar vi noggrant alla leverantörer och de produkter vi erbjuder, så att du kan vara säker på att de verkligen lever upp till sina hållbarhetslöften. Vi finns här för att du ska känna dig helt trygg med ditt val. Om du vill arbeta mer hållbart men tycker att det är svårt att komma igång, eller komma vidare där du redan befinner dig, kontakta oss så hjälper vi dig! Tilsammans tar vi ett steg i taget, i din takt.