Sälj- och leveransvillkor
Pro.greenlipsbeauty.se (nedan kallad webbshoppen) är en webbshop avsedd för skönhetsbranschen. För att handla i webbshoppen krävs registrering, vilket är möjligt för alla företag registrerade i handelsregistret med leverans- och fakturaadress i Sverige. Registreringen kräver godkännande av webbshoppens administratör innan användarkontona aktiveras. Vi förbehåller oss rätten att ändra leveransvillkor och priser utan särskilt meddelande. Registrerade kunder kan få nyhetsbrev via e-post och kan läggas till i Greenlips Beautys slutna Facebook-grupp för återförsäljare (Greenlips Beauty SE – för frisörer som vill nå hållbar framgång). Du kan lämna e- postlistan via en länk längst ner i nyhetsbrevet eller genom att meddela vår kundtjänst. Du kan lämna Facebook-gruppen genom att meddela vår kundtjänst. Genom att beställa från webbshoppen bekräftar kunden att de har läst och accepterat försäljnings- och leveransvillkoren.
Beställning
Webbshoppen finns på pro.greenlipsbeauty.se. Beställning kräver att beställaren har giltiga användaruppgifter. Frågor om beställningar kan skickas till säljaren via e-post eller ringa oss.
Leveranser
Leveranser skickas samma eller nästa arbetsdag, och under normala omständigheter är leveranstiden cirka 1–3 arbetsdagar. Vi levererar beställningen på det sätt kunden valt i enlighet med Matkahuoltos allmänna transportvillkor. Leveranskostnaden beror på beställningens vikt och storlek samt valda leveransmetod. Vi erbjuder gratis leverans på beställningar över 4000 SEK (exkl. moms).
Vi levererar beställningar av alla storlekar, men vi debiterar en liten leveransavgift på 1 € (exkl. moms) för produktlinjer med färre än tre produkter. Du kan välja följande leveransmetoder:
Utdelningspaket
Levereras till mottagaren på vardagar mellan kl. 8-16 utan särskilt meddelande om leveranstid.
Leverans till butik/hem (du får ett meddelande där du kan välja leveranstid)
Du får ett textmeddelande till det telefonnummer du angivit, genom vilket du kan välja den mest lämpliga leveranstiden för dig.
Närpaket
Du kan välja mellan över 2000 centralt belägna upphämtningsplatser och få en avisering till det telefonnummer du angett när leveransen kan hämtas.
Restleveranser
Om någon produkt är slut i vårt lager tas produkten bort från beställningen. Vi gör inga restleveranser.
Priser
Alla priser är exkl. moms (om inte annat anges). Priserna i webbshoppen gäller tills vidare eller under den tid som anges i erbjudandena. Priserna anges huvudsakligen exklusive moms, förutom rekommenderade priser, som anges i butiken. För inrikesförsäljning är fakturans slutsumma inklusive moms. Produktens moms är 24 %. Försäljning till Sverige, Åland och Estland är fakturerad utan moms (0 % moms).
Betalning
Betalningstransaktioner överförs från webbshoppen till Procountor faktureringsprogram, där fakturan
skickas till kunden via e-post eller e-fakturaadress på det sätt som överenskommits med kunden.
Vid förskottsbetalning skickas fakturan när beställningen har kommit in i vårt beställningssystem
och beställningen skickas när betalningen har registrerats hos säljaren. Vid fakturabetalning är
betalningsvillkoren i allmänhet 14 dagar netto. Vid försenad betalning debiterar vi 11,50 % dröjsmålsränta samt påminnelse- och inkassokostnader. Vid fakturabetalning kan vi göra en
kreditkontroll hos Suomen Asiakastieto Oy. Om fakturor är förfallna ska kunden välja förskottsbetalningsmetod. Vi förbehåller oss rätten att kontrollera och avvisa beställning, betalningsmetod eller betalningsvillkor innan varan levereras. I detta fall kommer vi att
kontakta kunden för att ändra leveransvillkoren. Upprepade försenade betalningar Vid upprepade försenade betalningar övergår vi till förskottsfakturering under två beställningar, varefter
beställning kan ske normalt med 10 dagars betalningsvillkor. Om betalningarna därefter fortfarande är upprepade försenade, övergår vi till förskottsfakturering tills vidare. Reklamationer avseende leveransen Kunden har skyldighet att kontrollera produkternas skick och leveransens korrekthet efter följande tidsplan:
Om leveransen har skadats under transporten, gör genast en skadeanmälan till transportören. Kontakta även säljaren via mail eller via telefon. Om det finns skadade produkter i leveransen ska reklamation göras till säljaren inom 3 dagar efter mottagandet av beställningen. Om det finns fel i leveransen eller andra brister ska reklamation göras inom 7 dagar efter mottagandet av beställningen.
Ange i reklamationen:
- vad som har hänt
- produktens namn
- produktens batchnummer
- bäst före-datum
- bild om det gäller en skadad product
Om reklamationen görs av en konsument, begär dessa uppgifter från konsumenten i samband med reklamationen.
Returer
För eventuell retur av produkter krävs säljarens särskilda godkännande. I princip säljs produkterna till våra företagskunder utan returrätt. Vid eventuella returer ska produktens skick beaktas: returnera produkter som är oanvända, felfria, återförsäljningsbara och i originalförpackning. Produkten måste finnas i säljarens sortiment vid tidpunkten för returen. Kunden ansvarar för kostnaderna för returen, om inte orsaken till returen är ett produktionsfel eller ett fel från säljarens sida. Vid retur bifogas en kopia av följesedeln, med angiven orsak till returen. Produkter som inte kan bytas omfattas inte av returrätten: specialbeställda produkter, nedsatta och utgångna produkter. Returer som skickas med postförskott, kreditpaket eller efterkrav löses inte in.
Rätt att avbeställa beställning
Beställningen har ingen avbeställningsrätt efter att kunden har skickat webbshoppens beställning. Tydliga anvisningar om avbeställning och returer lämnas i samband med inledningen av samarbetet vid pengar-tillbaka-garantin för nya återförsäljare.
Force majeure
Strejk, lockout, eldsvåda, maskinhaveri, brist på råvaror, myndighetsåtgärder eller annan övermäktig omständighet utanför säljarens kontroll befriar säljaren från att följa överenskomna leveransvillkor. Beställaren har inte rätt att kräva skadestånd på grund av detta.
Äganderätt och ansvar
Varan övergår till beställarens egendom när den är fullständigt betald. Ansvaret för skador på varan övergår till beställaren vid leveranstillfället.
Garanti
Produkterna har ingen garanti.
Dataskydd
Vi hanterar personuppgifter ansvarsfullt inom ramen för personuppgiftslagen. Företags- och personuppgifter används endast i Greenlips Finland Oy kundregister, orderhantering och fakturering.
Utlämning av uppgifter till tredje part
Vi lämnar ut nödvändiga personuppgifter endast till logistik- och betaltjänstpartners för att möjliggöra vår webbshops verksamhet.
Begränsningar och tillämplig lag
Inga produkter som tillhandahålls av säljaren får återförsäljas utanför Sveriges gränser. Säljaren har rätt att ändra de allmänna försäljningsvillkoren. Eventuella tvister mellan säljaren och beställaren om tolkning av försäljningsvillkoren avgörs enligt finsk lag.